søndag den 24. maj 2015

Proces eller produktorienteret

Der er mange grunde til at man strikke og hvorfor man bliver ved. De fleste vil nok sige, at de strikkér fordi de ikke kan lade være, jeg elsker at strikke og føler mig retsløst, hvis jeg ikke har noget i hænderne om aftnen, strik giver mig mulighed for at udfordre den mere kreative side af mig selv, jeg elsker at lege med farver, teknikker og strukture. Strik er også terapi for mig, når jeg strikker slapper jeg fuldstændigt af.

Nå men tilbage til det der med hvorfor vi strikker, grundlæggende tror jeg at alle overordnet set høre til en af to kategorier, jeg tror at man hovedsagelig er en procesorienteret eller produktorienteret strikker. Selv tilhøre jeg selv den første kategori, jeg elsker processen, at vælge garnet, opskriften, jeg elsker at rodde med nye teknikke, at udfordre mig selv. Bagdelen ved at være en procesorienteret strikker er, at man ofte har en masse UFOer i strikkekurven, lige nu har jeg faktisk to trøjer som stort set er færdige, den ene mangler blot 5 ud af 12 knapper og den anden mangler bare knapper, den del af processen er ikke så spændende, så jeg har svært ved at få lavet nogle ting færdige.

I øjeblikket har jeg gang i to projekter, eller hvis jeg skal være helt ærlig er der flere end to, men det er de to jeg pt. strikker på. Begge projekter involvere en del snoninger, en god og udfordrende proces-:) Men af en eller anden grund har jeg i dag en ustyrlig trang til at gøre et projekt færdig, det letteste ville være at sy et par knapper i og så havde jeg to færdige trøjer, men jeg har lyst til at strikke et eller andet, som jeg kan strikke færdig på relativ kort tid, noget uden en million snoninger og noget der ikke skal strikkes på en pind 3. Et strik hvor jeg har fokus på det færdige produkt og ikke processen. En anden udfordring ved at være en procesorienteret strikker er at man fra tid til anden kommer til at strikke noget som man ikke rigtig får brugt bagefter, fordi processen og produktet ikke var i fokus.

Hvad mig dig, hvilken slags strikker er du?

1 kommentar:

  1. Det er svært at svare på (produkt eller proces) - men selvom processen er den der fylder mest, så er jeg nok den, der sætter virkelig stor pris på at blive færdig med et produkt. Nogle gange vælger jeg med vilje projekter der hurtigt kan afsluttes, blot for at få det færdigt ;o) - ja måske lyder det lidt skørt. Men andre gange, er det monster projekterne der er igang, og der kan jeg ikke regne med hurtig afslutning

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre din mening også, så skriv endelig en kommentar.