søndag den 15. marts 2015

Ude godt, men hjemme er nu heller ikke så ringe.

Så er jeg hjemme igen efter nogle gode men intense dage i Finland. Jeg var der oppe i forbindelse med arbejde, så det var desværre ikke meget jeg fik set, kun det jeg kunne se igennem vinduet på taxaen, da den transporterede os fra Jackobstad til lufthavnen i Vaasa, og så havde vi lige 20 minutter en eftermiddag til lidt shopping i Jackobstad, her besøgte jeg den lokale boghandel og faldt over en lille fin bog med vanter. Jackobstad ligger i den svensktalende del af Finland, så jeg kunne fint købe en strikkebog. Bogen hedder Vanter for alla årstider og har mange fine billeder ud over selvfølgelig opskrifter på nogle rigtig flotte vanter. Jeg synes at det er interessant at få indsigt i andre landes strikkekultur og traditioner.






Vi var der oppe fordi vi på min skole er med i et projekt som hedder litteraturen vejen ind i Norden, det er vores hensigt at give vores elever indblik i de forskellige nordiske landes sprog og kultur via litteraturen og vi håber at det hele kommer til at kulminere i en lejrskole med 100 elever fra Danmark, Sverige og Finland. Denne gang blev seminariet afholdt på en finsk skole og det var rigtig interessant at se hvordan de driver skole. Bemærkelsesværdig er det, at en lærere, der underviser i hovedsageligt boglige fag, underviser 18 lektioner om ugen, på min skole underviser de fleste 28 lektioner, i en klasse var der mellem 18-20 elever, hos os er der mellem 22-28 elever, mon det kan have noget at gøre med deres gode resultater i pisa?

6 kommentarer:

  1. Kan man lægge en bestilling ind på et par vanter

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt godt vi kan finde ud af

      Slet
  2. Wow nogle lækre vanter! Uf, det bliver godt at se, hvad du tryller frem af den slags ... husk at gøre det til sommer, så vi alle kan købe vanter af dig, når efteråret sætter ind. Jeg er på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der mange fede vanter i den bog så jeg tror heller ikke jeg kan vente med at strikke nogle af dem til vinteren

      Slet
  3. Glæder mig til at høre mere om jeres tur...og spændende er det at finde nyt strik og bøger derude 😊 men ligefrem vanter til enhver årstid....satser på en bedre sommer ha ha 😜

    SvarSlet
  4. Ha ha, jeg håber heller ikke jeg for brug for at strikke sommervsnter-:)

    SvarSlet

Jeg vil så gerne høre din mening også, så skriv endelig en kommentar.